כבד שומני לא אלכוהולי

כשליש מהאוכלוסייה סובלים ממחלת הכבד השומני הלא אלכוהולי, מחלה שבשלב מתקדם עלולה לסכן חיים. בקרב מרבית החולים במחלה, הסיכון המרכזי הוא התפתחות מחלות לב וכלי דם קשות, ורק בקרב מקצתם מדובר במחלה שיכולה להוביל בסופו של דבר למחלת שחמת הכבד. הטיפול במחלה מתבסס בעיקרו על שינוי תזונתי והגברת היקף הפעילות הגופנית.
מהו כבד שומני? מה גורם להצטברות השומן בכבד? מהם התסמינים של מחלת הכבד השומני? מהו הסיכון במחלת כבד שומני? כיצד מאבחנים כבד שומני? מהו הטיפול במחלה? על שאלות אלו ועוד עונה ד”ר יואב לוריה בתכנית המילון הרפואי בווידאו, בהנחיית פרופ’ רפי קרסו.

כבד שומני- ד"ר יואב לוריה

לקביעת תור התקשרו או השאירו פרטים

מהו כבד שומני?

את הקליניקה של כבד שומני, אפשר להסביר דרך הידוע לנו  מהמטבח ביתי. כאשר אנו קונים כבד עגל, אנחנו קונים למעשה כבד אדום, חלק ויפה עם לא יותר מ-5 אחוזי שומן. לעומת זאת, כאשר אנו קונים כבד אווז מפוטם, אנחנו מקבלים כבד צהוב או צהוב אפרפר, בעל ממדים ענקיים ביחס לגודל החיה עצמה. זוהי למעשה המשמעות העיקרית של כבד שומני – כבד שיש בו הרבה יותר שומן מהנורמה, ומדובר בשומן מסוג ספציפי הנקרא טריגליצרידים, הנמצאים שאת רמתם ניתן למדוד בבדיקת דם פשוטה.

מה גורם להצטברות השומן בכבד?

הסיבה העיקרית להתפתחות כבד שומני היא אכילה מופרזת בכלל, ואכילת יתר של פחמימות בפרט  לעומת הפחמימות שאנו שורפים. על כן, אנשים שצורכים כמויות גדולות של פחמימות, אפילו אם הם אנשים רזים בסך הכל, נמצאים בסיכון יתר לכבד שומני.

מהם התסמינים של כבד שומני?

התלונה הקלאסית של חולה שאובחן אצלו כבד שומני היא “דוקטור, אני לא מרגיש כלום, איך זה יכול להיות?” – המשמעות היא שמדובר במחלה א-סימפטומטית, שאינה מראה סימנים בעודה מתפתחת בכבד ללא מפריע.

מהו הסיכון במחלת כבד שומני?

עד לפני 15, 20 שנה, כלל לא היה ברור האם ישנו סיכון בכבד שומני, והאם כבד שומני הוא בכלל מצב רפואי שיש לתת עליו את הדעת. היום ברור שרוב האנשים הסובלים מכבד שומני, 80%-90% מהם ליתר דיוק, לא יסבלו ממחלת כבד קשה, אבל כן יסבלו ממחלה קשה של כלי הדם. כלומר הכבד השומני יתבטא בדרך כלל במחלת לב וכלי דם. 10%-20% מאותם חולים, שסובלים ממחלת כבד שומני בצורתה הקשה, יסבלו ממחלת כבד כרונית שבסופו של דבר תגיע למצב הסופי של שחמת הכבד.

כיצד מאבחנים את מחלת הכבד השומני?

בשלב ראשון יש לבצע בדיקת אולטרה סאונד פשוטה, רצוי לאחר צום ארוך  שמגביר את יעילות הבדיקה . בדיקות דם ,לעומת זאת, יכולות להיראות תקינות לחלוטין גם אצל אנשים הסובלים ממחלת כבד שומני בשלבים הקל והבינוני שלה. אצל אנשים הסובלים ממחלת כבד שומני קשה, למחלה יהיה ביטוי גם בבדיקות הדם. המשמעות היא שאם נתגלו סימנים של מחלת כבד שומני בבדיקות דם, ייתכן מאוד שהמחלה נמצאת כבר בשלב מתקדם.

מהו הטיפול במחלת כבד שומני?

לכבד ישנה יכולת מופלאה לשקם את עצמו כמעט עד למצבו המקורי, הבריא והשלם. בהתאם לכך, הטיפול במחלת כבד שומני מבוסס פשוט על שינוי תזונתי והפחתה משמעותית מאוד של צריכת הפחמימות, מה שיאפשר לכבד לעבור תהליך של שיקום עצמי ולחזור לעצמו. כמו כן, חשוב להגביר את רמת הפעילות הגופנית על מנת להגדיל את היקף שריפת הפחמימות ביחס לצריכתן.

הפטיטיס C

פעם הפטיטיס C נחשב למחלה מסכנת חיים, אך היום, בזכות טיפולים חדשניים, ברוב המקרים ניתן להגיע לריפוי מלא של המחלה. כל הפרטים

מידע נוסף »

הפטיטיס B

מוזמנים להכיר מקרוב את המחלה הנגיפית שפוגעת בכבד ועלולה להיות מסוכנת ואף קטלנית במידה ולא מטפלים בה כמו שצריך. נכון להיום קיים

מידע נוסף »

כבד שומני לא אלכוהולי

כשליש מהאוכלוסייה סובלים ממחלת הכבד השומני הלא אלכוהולי, מחלה שבשלב מתקדם עלולה לסכן חיים. בקרב מרבית החולים במחלה, הסיכון המרכזי הוא התפתחות

מידע נוסף »

שחמת הכבד

מחלת שחמת הכבד היא למעשה התוצאה של מרבית מחלות הכבד הכרוניות, ומשמעותה היא שהכבד הופך לשחום ומצומק ואינו יכול עוד למלא את

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

בחרו את הקופה אליה אתם שייכים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin