לקסיקון

צהבת: מחלת הצהבת היא שם כולל למצב בו עור האדם נראה בצבע צהוב. הצהבת כשלעצמה איננה מחלה אלא סימן שיכול להתלוות למחלות רבות כגון: מחלות כבד, מחלות בדרכי המרה, או מחלות בדרכי הדם.

דלקת: דלקת הכבד היא מחלה שבה יש תהליך דלקתי בכבד. ניתן לדמות זאת לפצע חיצוני שלא עבר חיטוי ובשלב מסוים הגוף מגיב בדלקת. בגוף האדם מאופיינים תסמיני הדלקת – באדמימות, נפיחות וכאב. תגובה דומה ישנה גם בכבד כשהוא נתקף בדלקת.

וירוס: בעברית הווירוס נקרא נגיף, מלשון מגיפה. נגיף הווירוס הוא יותר קטן מחיידק ואחד מסוגי הנגיפים הוא ‘דלקת נגיפית B’.

דלקת נגיפית: ישנן כמה סוגי דלקת נגיפית בכבד והן מסווגות: A, B, C, D וכו’. לכל אחת מדלקות הכבד יש “אופי” משלה ו”תכונות” משלה, כמעט אפשר להגדיר “אישיות משלו”, אין ביניהן קשר מלבד השם ושהן פוגעות בכבד.

הפטיטיס B: בשנת 1965 חוקר יהודי בשם ד”ר ברוך בלומברג גילה את הנגיף, ובהמשך הוא פיתח את החיסון נגד ההפטיטיס B, וגם את התרופות למי שכבר חלה מהנגיף, התרופות כלולות בסל הבריאות וגם בזה מדינת ישראל מאוד מתקדמת ברפואה.

שחמת הכבד: נגיף ההפטיטיס יכול לקונן בגוף האדם ולא לגרום לשום תופעה שלילית, האדם הנושא הנגיף גם לא ירגיש שום דבר, אך יש מקרים שהדלקת מובילה לצלקת בכבד וזו יכולה להחמיר ועד שנוצרת ‘שחמת הכבד’ הנקראת גם ‘צמקת’, שמות המתארים במדויק את מה שקורה לכבד, הוא מתקטן וצבעו נהיה שחום, לפעמים הנגיף יכול לגרום גם למחלת הסרטן.

חיסון: החיסון נגד נגיף ההפטיטיס B ניתן ב-3 שלבים. 30 יום לאחר החיסון הראשון ו-180 יום לאחר החיסון הראשון, כיום חיסון זה ניתן לכל תינוק בישראל ובמדינות רבות בעולם על פי תכנית זו. ישנה גם תכנית מקוצרת יותר והיא ניתנת לכוחות הביטחון היוצאים לחו”ל, ליוצאים לבקר במדינות אפריקה או המזרח הרחוק שעדיין לא חוסנו וכדו’.

המנה הרביעית: החיסון הניתן בינקות ובשלושה שלבים מועיל כמעט ב-100%, הרוב המכריע לא צריך בדיקה ולא יחלה. יש את “המהדרין” שבגיל 18 רוצים לבדוק אפשרות למנה רביעית אבל זה לא הסטנדרט ומי שירצה לא יסרבו לתת לו.

תרופה: במקרה וכבר התפרצה מחלה, התרופה להפטיטיס B מועילה גם בשלבים מאוחרים של המחלה. בעקבות הטיפול התרופתי בשלב הראשון המחלה נעצרת ולאחר כמה שנים ישנו תהליך הדרגתי של שיפור במצב הכבד, הטיפול התרופתי הוא של כדור ליום לתקופה רבת שנים.

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

בחרו את הקופה אליה אתם שייכים