שחמת הכבד

מחלת שחמת הכבד היא למעשה התוצאה של מרבית מחלות הכבד הכרוניות, ומשמעותה היא שהכבד הופך לשחום ומצומק ואינו יכול עוד למלא את תפקידו בגוף. הטיפול במחלה מבוסס בעיקרו על טיפול במחלת הכבד שהובילה לשחמת. במקרים בהם השחמת הולכת ומחמירה עד כדי הופעת אי  ספיקת הכבד, יש לבצע השתלת כבד. שחמת הכבד הינה הגורם העיקרי להתפתחות סרטן ראשוני בכבד.

מהי שחמת הכבד? מהם הסימנים של שחמת הכבד? מהם הסיבוכים האפשריים של המחלה? כיצד מאבחנים את שחמת הכבד? מהן אפשרויות הטיפול במחלה? על שאלות אלו ועוד, עונה ד”ר יואב לוריה בתכנית המילון הרפואי בווידאו, בהנחיית פרופ’ רפי קרסו.

שחמת הכבד - ד"ר יואב לוריה

לקביעת תור התקשרו או השאירו פרטים

מהי שחמת הכבד?

שחמת הכבד היא למעשה התוצאה הסופית של מרבית מחלות הכבד הכרוניות הקשות. שם המחלה הוא שם תיאורי המרמז על כך שהכבד הופך לשחום. למחלה זו ישנו שם נוסף – “צמקת הכבד”, ומשמעותו היא שהכבד מאבד את הגוון האדום היפה והחלק של כבד בריא, והופך לכבד שחום, מצומק ומגורגר, שהוא הכבד השחמתי.

שחמת הכבד היא למעשה התגובה של הכבד לפגיעה כרונית וקשה שנגרמה לו לאורך זמן בגלל מחלת כבד כלשהי ממנה סובל החולה. תגובה זו היא התוצאה הסופית של כמעט כל מחלות הכבד הכרוניות.

מהם הסימנים של שחמת הכבד?

כפי שקורה בדרך כלל בכל מחלות הכבד, עד שלא נגמרת הרזרבה הגדולה של הכבד, החולה לא מרגיש דבר ואין כל סימנים למחלה, על אף שהיא כבר פעילה. החולה אוכל, שותה וישן כאחד האדם מבלי שהוא יודע שבתוכו ישנה פצצה מתקתקת.

מהם הסיבוכים האפשריים של המחלה?

אנחנו יודעים על התפקידים הרבים והחשובים של הכבד, כתוצאה ממה שקורה כאשר שחמת הכבד עוברת לשלב שבו היא איננה יכולה יותר לפצות או למלא את הצרכים של הגוף, מצב הנקרא דה-קומפנסציה. מצב זה בא לידי ביטוי בשלוש דרכים עיקריות:

  • כתוצאה מהתרחבות של כלי דם בוושט התחתון ובחלל הבטן, כלי הדם הללו, שהדם הזורם בהם היה אמור לעבור במקור דרך הכבד, נקרעים ומתפוצצים ונוצר דימום פנימי חזק מאוד מהוושט (הצינור המחבר את הפה עם הקיבה). הדימום מתבטא בהקאת דם דרך הפה ובהפרשת צואה בצבע שחור זפת.
  • הופעה של עודף מים המצטבר בחלל הבטן, מצב הנקרא בעברית “מיימת”.
  • הכבד לא יכול יותר לנטרל את הרעלים שמגיעים מחיידקי המעיים (למשל אמוניה). רעלים אלה אינם מפורקים על ידי הכבד  החולה, מגיעים למוח וגורמים לבעיות נוירולוגיות ופסיכיאטריות קשות ביותר.

כיצד מאבחנים את שחמת הכבד?

אבחון שחמת הכבד מתבצע במספר דרכים. ראשית, מנסה הרופא להבין את מצבו של המטופל באמצעות שיחה ושמיעת עדותו של המטופל על מצבו. כך למשל, מנסה הרופא להבין האם מדובר בחולה הצורך כמויות גדולות של אלכוהול, או שהיה בעבר אדם שמן מאוד, סכרתי לא מאוזן עם יתר לחץ דם ויתר שומנים בדם למשך תקופה ארוכה בחייו עד כדי היווצרות כבד שומני, או שקיבל עירוי דם לפני 1991, אז ניתנו עירויים שהיו עשויים להיות נגועים בהפטיטיס C.

בהמשך הדרך, מבצע הרופא בדיקה גופנית על מנת לנסות ולזהות סימנים למחלת כבד כרונית, ולבסוף בדיקות עזר כדוגמת בדיקות דם ובדיקות הדמיה כמו אולטרה סאונד, CT וכדומה.

מהן אפשרויות הטיפול בשחמת הכבד?

המרכיב החשוב ביותר בטיפול בשחמת הכבד הוא זיהוי הסיבה להופעת המחלה. כך למשל, בנושא של הפטיטיס C חלה בשנים האחרונות מהפיכה אדירה, המאפשרת גם לחולים בשלבים מתקדמים של שחמת הכבד, לעבור טיפול קצר ומהיר של 56 יום או 84 יום, המרפא אותם ממחלת ההפטיטיס C, ומאפשר לכבד לשקם את עצמו הן מבחינת צורתו והן מבחינת תפקודו. למעשה, הטיפול במחלת הכבד שהובילה בסופו של דבר להופעת שחמת הכבד, מאפשר לכבד לחזור לעצמו ולשקם את עצמו עד כדי מצב של נורמה.

יחד עם זאת, במקרים בהם זיהוי המחלה מגיע בשלב מאוחר מדי, וכאשר לא ניתן להבין את הסיבה להפיכת הכבד לכבד שחמתי (שחמת “סודית”/ קריפטוגנית), האפשרות היחידה לטיפול במחלה היא השתלת כבד.

הפטיטיס C

פעם הפטיטיס C נחשב למחלה מסכנת חיים, אך היום, בזכות טיפולים חדשניים, ברוב המקרים ניתן להגיע לריפוי מלא של המחלה. כל הפרטים

מידע נוסף »

הפטיטיס B

מוזמנים להכיר מקרוב את המחלה הנגיפית שפוגעת בכבד ועלולה להיות מסוכנת ואף קטלנית במידה ולא מטפלים בה כמו שצריך. נכון להיום קיים

מידע נוסף »

כבד שומני לא אלכוהולי

כשליש מהאוכלוסייה סובלים ממחלת הכבד השומני הלא אלכוהולי, מחלה שבשלב מתקדם עלולה לסכן חיים. בקרב מרבית החולים במחלה, הסיכון המרכזי הוא התפתחות

מידע נוסף »

שחמת הכבד

מחלת שחמת הכבד היא למעשה התוצאה של מרבית מחלות הכבד הכרוניות, ומשמעותה היא שהכבד הופך לשחום ומצומק ואינו יכול עוד למלא את

מידע נוסף »

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם​

בחרו את הקופה אליה אתם שייכים
שיתוף ב facebook
שיתוף ב google
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin